Heippa,
minä olen Music Against Drugs ry:n nuorten inklusiivisen tiimimalli ‑kehittämishankkeen tiimiharjoittelija Saara. Valmistuin sosionomiksi helmikuussa 2015. Opintojeni loppupuolella kiinnostuin järjestötyöstä ja järjestökentällä työskentelystä. Lähdin mukaan Music Against Drugs ry:n tiimiharjoitteluun, koska koen sen olevan hyvä mahdollisuus kerryttää työkokemusta. Harjoittelujaksoni alkoi elokuun puolessa välissä ja kestää marraskuun loppuun saakka.
Tiimiharjoittelun toinen viikko on hurahtanut nopeasti ja pajat ovat lähteneet hyvin käyntiin. Tiimiläisiä on tullut lisää ja kokonaisuudessaan meitä on seitsemän tällä hetkellä. Tunnelma toimistolla on iloinen ja rento. On mahtavaa, miten tiimiharjoittelun kautta saman katon alle on kokoontunut osaamista niin monesta eri aihealueesta. Työhyvinvointi on toimistolla isossa roolissa ja viikottaisten urheilutuokioiden lisäksi työntekijät ja tiimiläiset pitävät yhteisiä levyraateja melkein päivittäin. Ainakin allekirjoittanut on innoissaan tällaisesta työpäivän piristyksestä 🙂
Music Against Drugs ry:n tiimiharjoittelussa on viisi tiimiä; sosiaalinen markkinointi, tapahtumat / media, kahvio, agentti ja tutkimus. Jokaisessa tiimissä on tiimiläisistä valittu vetäjä, joka hallinnoi pajan kokonaisuutta ja jakaa työtehtäviä muille pajassa oleville tiimiläisille. Minä olen päässyt ilokseni sosiaalinen markkinointi ‑tiimin vetäjäksi.
Sosiaalinen markkinointi oli minulle tuntematon käsite ennen harjoittelua. Ylipäätään markkinointi on ollut minulle hyvin kaukainen toiminta- ja työskentelymalli. Kampanjan myötä olen tutustunut sosiaaliseen markkinointiin ja sen kuusivaiheiseen suunnitteluprosessiin. Sosiaalinen markkinointi tähtää käyttäytymisen muuttamiseen. Erona kaupalliseen markkinointiin sosiaalisen markkinoinnin ensisijainen tavoite on hyöty yksilölle tai yhteiskunnalle rahallisen tuoton sijaan. Muutokseen suunnataan sosiaalisen markkinoinnin kuusivaiheisen suunnitteluprosessin myötä.
Kampanja on lähtenyt vauhdilla käyntiin ja tavoite tarkentuu yhteistyössä yhteistyökumppaneiden kanssa. Projektin alkuun kuuluu paljon tiedonhakua ja teemaan perehtymistä, jonka jälkeen alkaa kampanjan määrittely ja suunnittelu. Odotan mielenkiinnolla minkälaiseksi kampanja sisällöltään muodostuu ja minkälainen lopputulos on. On myös kiinnostavaa nähdä kuinka asenteisiin vaikuttaminen onnistuu ja onko kampanjalla pidempikantoista hyötyä kohdetyhmälle.
Music Against Drugs ry:n sosiaalisen markkinoinnin kampanja on loistava mahdollisuus päästä tutustumaan ja oppimaan uutta. Kampanjan vetäjänä toimiessani pääsen seuraamaan läheltä miten projekti tehdään alusta loppuun. On hienoa päästä osaksi Music Against Drugs ry:n kehittämishanketta ja sitä kautta muodostunutta tiimiä.
Saara Kontio