Linnut visertää, aurinko lämmittää ja kevät on vihdoinkin täällä. Ja sehän tarkoittaa sitä, että on kevään yhteiskunnallisen markkinoinnin tiimin loppuhuipennuksen eli #OONMUKANA!-somekampanjan aika.
Ennen kuin on aika uppoutua somekampanjan yksityiskohtiin, muistellaan vielä hetki sitä, miten tähän pisteeseen on päästy. Kampanjan suunnittelu lähti helmikuussa liikkeelle tutustumalla yhteiskunnallisen markkinoinnin teoriaan ja ideoimalla kampanjan toteutusta. Yhteiskunnallisen markkinoinnin tiimillä oli vahva halu päästä vaikuttamaan positiivisesti nuorten hyvinvointiin ja kohderyhmäksi valikoituikin 18–29-vuotiaat jyväskyläläiset nuoret. Kampanjan avulla haluttiin lähteä edistämään nuorten osallistumista ohjattuun vapaa-ajan toimintaan. Tärkeässä roolissa oli nuorten osallistaminen ja tiimimme toteutti alkukartoituskyselyn Gradiassa opiskelevilla 18–29-vuotiaille nuorille heidän kokemuksistaan Jyväskylän alueen ohjatusta vapaa-ajan toiminnasta. Kyselyn tulosten perusteella päätimme keskittyä somekampanjassamme siihen, miten saisimme innostettua nuoria enemmän ohjatun vapaa-ajan toiminnan pariin. Oman haasteensa kampanjan toteuttamiselle asetti koronaepidemia ja sen vaatima sosiaalinen eristäytyminen, ja päätimme toteuttaa kampanjan kokonaan sosiaalisessa mediassa.
Kampanjamme sai nimekseen #OONMUKANA, koska haluamme kampanjamme avulla rohkaista nuoria osallistumaan ohjattuun vapaa-ajan toimintaan. On tutkittu, että ohjattuun vapaa-ajantoimintaan osallistuminen voi ehkäistä esimerkiksi syrjäytymistä, yksinäisyyttä ja mielenterveysongelmia. Koemme, että sosiaaliset kontaktit sekä merkityksellinen ja mielekäs toiminta nuorten vapaa-ajalla on juuri nyt ehkäpä tärkeämpää kuin koskaan. Haluammekin tuoda esille erilaisia vaihtoehtoja ohjattuun vapaa-ajan toimintaan. Näin on jotain, mitä odottaa, kun saa taas vapaasti tehdä ja osallistua.
#OONMUKANA-somekampanja toteutetaan 4.–8.5.2020 Music Against Drugs ry:n Instagramissa (@musicagainstdrugs). Ahkera tiimimme on suunnitellut seuraajien pään menoksi vaikka ja mitä! Tulossa on esimerkiksi eri ohjatun vapaa-ajan toiminnan järjestäjien videoita, vinkkejä ohjattuun vapaa-ajan toimintaan, somehaasteita ja Gradialla toteutetun kyselyn tulosten esittelyä. Kannattaakin siis ottaa Music Against Drugs ry:n Instagram-tili seurantaan ja vinkata kaverille kanssa. Kampanja-aikana kannattaa käyttää omissa julkaisuissa hashtagia #OONMUKANA, jotta tiimimme pääsee ihailemaan myös seuraajien panosta kampanjan toteuttamiseen.
Kysymys kuulukin, #OOTKOMUKANA?
Music Against Drugs ry:n Instagram-tilin löydät täältä.
Terveisin, YMA-tiimiläiset
Bannerin suunnitteli: Ninni Kovalainen, Ink-tiimi