Terveys­pal­ve­lui­den navigoin­ti on haasta­vaa ja usein hämmen­tä­vää. Apunal­len terveys­pal­ve­lui­den linkit sisäl­tä­vät myös mielen­ter­vey­den palve­lui­ta, jotka ovat saata­vil­la myös Jyväs­ky­län ulkopuo­lel­la asuvil­le!

Tervey­des­tä on usein hankala keskus­tel­la läheis­ten kanssa ja monet ongel­mat vaati­vat ammat­tia­pua. Joka viides suoma­lai­nen sairas­tuu masen­nuk­seen elämän­sä aikana. Mielen­ter­veys­pal­ve­lut ovat jääneet kehityk­ses­sä jälkeen Suomen muista terveys­pal­ve­luis­ta.

Tällä hetkel­lä vain puolet mielen­ter­vey­den palve­lui­ta tarvit­se­vis­ta saavat tarvit­se­maan­sa hoitoa. Asenne mielen­ter­vey­son­gel­mia kohtaan on kuiten­kin paran­tu­nut viime vuosina ja apua on helpom­pi hakea matalal­la kynnyk­sel­lä.
(Lähde: Mieli Ry)

Kyselyyn vastan­neet nimesi­vät pitkät jonot pää syyksi siihen, miksi he eivät ole hankki­neet tai saaneet apua. Myös raha, sekä se, että ei ole ”tarpeek­si sairas” tulivat esille esteinä avun hakemi­sel­le.

Kampan­ja­tii­mi halusi nostaa tervey­den, ja etenkin mielen­ter­vey­den, yhdeksi keskei­sis­tä teemois­tam­me. Aihe oli kaikil­le tärkeä ja uskomme sen kosket­ta­van lähes kaikkia nuoria.

Mielen­ter­vey­son­gel­mat ovat yleisiä ja suuri osa apua tarvit­se­vis­ta ei syystä tai toises­ta saa apua, vaikka keskus­te­lu mielen­ter­vey­des­tä on muuttu­nut myöntei­sem­mäk­si. Valitet­ta­vas­ti tehok­kain­ta apua saavat edelleen talou­del­li­ses­ti parem­mas­sa asemas­sa olevat ihmiset ja köyhyys onkin yksi suurim­mis­ta mielen­ter­vey­den riski­te­ki­jöis­tä.

Kyselyyn vastaa­jaa laina­ten:

”Tervey­des­tä kannat­taa pitää huolta.”

Terveyspalvelut:

Hätätilanteessa

Hätäkes­kus 112

Päivys­tys­a­pu 116 117 (24h)

Kiireellinen apu

Oman terveys­a­se­man päivys­tys

Opiskelijoille

Toisen asteen opiske­li­jat

Kolman­nen asteen opiske­li­jat

  • YTHS
  • Puisto­ka­tu 4
  • Ajanva­raus puheli­mit­se
    • 046 710 1073
    • ma-to klo 8–15, pe klo 8–14
  • Self-verkko­pal­ve­lu
    • Self-chat ma-pe klo 9–11

Tukea mielenterveyteen:

Vastaanotot ilman ajanvarausta

Kyllön terveys­a­se­ma

  • Keskus­sai­raa­lan­tie 20
  • Ma, Ti, Pe klo 8–11
  • Ke-To klo 12–15

Sampo­har­jun terveys­a­se­ma

  • Vesman­nin­tie 7
  • Ma ja To klo 9–11

Nuorten talo (13–29-vuotiaat)

  • Asema­ka­tu 4, 2. krs
  • Ma-Pe klo 12–17
  • Puhelin­ai­ka Ma klo 12–13.30 ja Ti-Pe 8.30–10
  • 014 266 0150

Kriisi- tai hätätilanteissa

Hätäkes­kus 112

Päivys­tys­a­pu 116 117 (24h)

Sosiaa­li- ja kriisi­päi­vys­tys 014 266 0149 (24h)

Kriisi­kes­kus Mobile

Mieli Ry Kriisi­pu­he­lin

  • 09 2525 0111
  • Kriisic­hat ma-ke klo 15–19, to klo 15–21
  • Tukihen­ki­lö­pal­ve­lu

Opiskelijoille

Perus­kou­lun oppilaat

Toisen asteen opiske­li­jat

Kolman­nen asteen opiske­li­jat

  • YTHS
  • Puisto­ka­tu 4
  • Ajanva­raus puheli­mit­se
    • 046 710 1073
    • ma-to klo 8–15, pe klo 8–14
  • Self-verkko­pal­ve­lu
    • Self-chat ma-pe klo 9–11

Kiireellinen apu

Oman terveys­a­se­man päivys­tys

Hoidon­tar­peen arvioin­ti

Muita palveluita

Nuori­so­vas­taan­ot­to

  • 014 266 0150
  • Puhelin­ai­ka Ma klo 12–13.30 ja Ti-Pe 8.30–10

Pyydä apua ‑yhtey­den­ot­to

Netti­tur­vis

  • Keskus­te­lua­pua verkos­sa 1–10 kertaa
  • 12–29-vuotiaille

Kokemusasiantuntija

Voimala (Sepän­ka­tu 4, 2.krs)

  • Juttu­penk­ki, ryhmä­muo­toi­nen
  • Ma klo 11.30–12.30
  • klo 13 eteen­päin yksilö­ai­ko­ja (aikaa voit kysyä ammat­ti­lai­sel­ta tai kokemus­asian­tun­ti­jal­ta juttu­pen­kis­sä)
  • Joka kuukau­den viimei­nen maanan­tai naisten­ryh­mä juttu­pen­kin sijasta

Eeron­ka­tu 10, 1.krs

  • Juttu­penk­ki, ryhmä­muo­toi­nen
  • Ti klo 12–13
  • klo 13.30 eteen­päin yksilö­ai­ko­ja (aikaa voit kysyä ammat­ti­lai­sel­ta tai kokemus­asian­tun­ti­joil­ta juttu­pen­kis­sä)

Chat-palvelut

Hyväks-chat

  • Ma-Pe klo 8.30–15.30

Sekasin-chat

  • 12–29-vuotiaille
  • Ma-Pe klo 9–24, La-Su 15–24

Netari-chat

  • 13–20-vuotiaille
  • Su-Pe klo 18–21

Nuorten Netti chat

  • Alle 25-vuotiail­le
  • Ma-Su klo 17–20